Anne-Charlotte Seynaeve

Anne-Charlotte_Seynaeve

Wat voor werk doe je juist?

Ik zet mij als service manager in voor het platform MijnOpinie, waarmee burgerparticipatie gefaciliteerd wordt. Overheden van alle niveaus kloppen aan bij ons met de vraag om het platform te gebruiken, waarna ik luister naar wat hun behoeften zijn. Vervolgens koppel ik terug naar mijn collega’s die programmeren en zo het platform op maat bijsturen. In die zin treed ik dus op als tussenschakel. Daarnaast bieden we onze klanten ook opleidingen aan om MijnOpinie te kunnen gebruiken en blijven we voor opvolging zorgen na de lancering. 

Welke realisatie maakt je het meest trots?

Dat is zonder twijfel het werk dat ik heb mogen doen voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Dat was ook mijn eerste grote dossier. Het is zo dat we hiermee het petitierecht, dat al ouder is dan België zelf, nieuw leven hebben kunnen inblazen. Dat recht houdt in dat iedereen een vraag kan stellen aan het parlement. Alleen was dat eeuwenoude principe wat ondergesneeuwd geraakt en stuurden nog maar weinig mensen brieven in. Door ons platform is daar weer verandering in gekomen. Als je ziet dat het ook echt gebruikt wordt, dan geeft dat een enorm fijn gevoel. 

Wat vind je het leukste aan je job?

Dat is net die maatschappelijke impact die ik ermee heb. Ik doe niet zomaar iets in de coulissen. Telkens wanneer er een nieuwe versie van ons platform live gaat, gaan mensen het gebruiken, reageren ze erop en er vloeien er beleidsveranderingen uit voort.

Daarnaast heb ik ook fantastische collega’s. Van bij de start ben ik goed opgevangen en stonden ze voor mij klaar om mijn beperkte IT-kennis bij te schaven. Wat daarbij eveneens leuk is, is dat mijn team bestaat uit mensen die ofwel Nederlands, ofwel Frans als moedertaal hebben. Zo’n tweetalige omgeving is erg verrijkend. Door onze verschillende achtergronden komen we misschien ook wel tot andere oplossingen voor eenzelfde probleem, wat het interessant maakt. 

Wat maakt de federale overheid in jouw ogen tot een goede werkgever?

We hebben een werkgever die stabiliteit biedt, een die ook rekening houdt met de mensen die er werken. Tijdens de coronacrisis is er in zekere zin voor ons ‘gezorgd’. Hier wordt ons welzijn op de eerste plaats gezet, dat zit in de cultuur. Dat maakt dat de reactie op die crisis hier als vanzelf kwam. We wisten al wat thuiswerken inhield, dat was ingeburgerd. Tijdens een crisismoment zoals dat van de coronapandemie zie je bij welke werkgevers de mens echt centraal staat. Wel, de federale overheid behoort daar zeker toe.

Werken voor .be?

Zoek de job die bij je past en kom erbij!

Ontdek alle openstaande vacatures