Joris Moens

Joris_Moens

Wat houdt jouw job juist in?

Ik ben aan de slag als coördinator Digital Workplace & Service Desk, waarbij ik twee teams van in totaal 28 personen leid. Wat we voornamelijk doen, is het aanbieden van geavanceerde bureautica voor iedereen binnen de Federale Pensioendienst. Dat betekent dus dat we onder meer bezig zijn met de configuratie van verschillende applicaties voor eindgebruikers, het ter beschikking stellen van laptops, printers, mobiele toestellen, of, heel recent, het mogelijk maken van hybride vergaderervaringen. Dit alles valt onder de noemer ‘digitale werkplek’.

Bij alles wat we doen, zien we er steeds op toe dat het werk van de collega’s die we bedienen, optimaal kan gebeuren. Denk maar aan de collega’s van de contact centers, die in rechtstreeks contact staan met de burgers. Voor hen is het van cruciaal belang dat alles vlot verloopt. Het is ook aan ons om opduikende problemen op te lossen, om laptops tijdig te leveren, enzovoort. 

Waarom doe je dit werk graag?

Het leukste hieraan is de afwisseling: soms ben je bezig met uit te zoeken hoe je de veiligheid voor de eindgebruiker kan verhogen, op andere momenten doe je dan weer iets totaal anders, zoals werken aan de audiovisuele apparatuur voor vergaderzalen. Maar het komt altijd op hetzelfde neer: we bieden oplossingen aan ter ondersteuning van al onze collega’s in hun werk.

Ik geniet er ook des te meer van, omdat ik dankbaar ben dat ik hier een kans gekregen heb, terwijl ik niet geschoold ben als IT’er. Ik was wel altijd heel erg geïnteresseerd in alles wat met IT te maken heeft. Ik ben dus het beste bewijs dat de federale overheid kansen biedt. De samenwerking met de collega’s in mijn team, die wel een IT-opleiding hebben gevolgd, loopt heel goed en samen boeken we mooie resultaten.

Wat zou je zeggen aan IT’ers die twijfelen om voor de federale overheid te werken?

Dat er een verkeerd beeld heerst. Op het vlak van IT staat de overheid ver: ze probeert voortdurend te innoveren en performant te zijn. Van oude technologie is hier absoluut geen sprake. Mensen die mee willen blijven met de huidige IT-trends kunnen ook hier terecht. Daarnaast klopt het ook niet dat er een starre, hiërarchische organisatiestructuur is. Uiteraard heb je verschillende hiërarchische niveaus, maar dat houdt niet tegen dat je met iedereen vlot kan samenwerken. De directeurs en hun teams zijn veel bereikbaarder dan ik verwachtte.

Bovendien is het duidelijk dat we met onze job een positieve impact hebben op de maatschappij. Zoals gezegd werken we onder meer voor het callcenter binnen de Pensioendienst, dat een belangrijk contactpunt is voor de burgers. Dankzij onze inspanningen kan het callcenter naar behoren werken, kunnen mensen hun vragen stellen en antwoorden krijgen. Die link met de samenleving werd nog eens heel duidelijk toen er niet zo lang geleden een radiospotje liep dat verwees naar de Federale Pensioendienst. Ons callcenter kreeg toen enorm veel telefoons te verwerken, waarbij het aan mij en mijn team was om alles draaiende te houden.

Werken voor .be?

Zoek de job die bij je past en kom erbij!

Ontdek alle openstaande vacatures